Vilkår og betingelser
Juridisk merknad
1 . Avtale
Avtalen mellom kjøper og selger inkluderer informasjon om kjøpet som
selgeren har gitt i nettbutikkens ordreløsning (inkludert informasjon
om art, antall, kvalitet, andre attributter, pris og leveringsbetingelser
for produktet), og ev. informasjon mellom de to partene. Direkte
korrespondanse. Partene (f.eks. E -post) og disse salgsbetingelsene.
Hvis det er en konflikt mellom informasjonen om kjøpet som selgeren
leverte i nettbutikkens bestillingsløsning, direkte kommunikasjon
mellom de to partene og vilkårene i salgsbetingelsene, den direkte
kommunikasjonen mellom partene og informasjonen som er gitt i
salgsbetingelser, går bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene.
2 . Partene
Selger: Dampshop AS
Adresse: Liamyrane 12, 5132 Nyborg
E) post: Kontakt@dampshop.no
Telefon: 41 01 91 01
Org.nummer: 913 854 551
3 . Priser
Prisene i nettbutikken inkluderer moms.
Informasjon om den totale kostnaden som kjøperen må betale,
inkludert alle skatter og avgifter (merverdiavgift, toll osv.) Og
leveringkostnader (transport, porto, fakturaavgifter, emballasje, etc.)
og spesifikasjonene for hvert element i totalprisen, og gjør opp
bestillingen før du bestiller gitt i planen. (Varer levert til Svalbard eller
Jan Mayen bør selges uten merverdiavgift. (1)
4 Signer avtalen
Når selgeren mottar kjøperens ordre, er avtalen bindende for begge
parter.
Men hvis selgeren har skrive- eller skrivefeil i nettbutikkens
bestillingsløsning eller kjøperens ordretilbud, og den andre parten er
klar over eller burde være klar over denne situasjonen, er den ene
parten ikke bundet av denne avtalen. Det er en feil.
5 . Ordrebekreftelse
Når selgeren mottar kjøperens ordre, må selgeren umiddelbart sende
ordrebekreftelsesbrev til kjøperen for å bekrefte bestillingen uten
urimelig forsinkelse.
Det anbefales at kjøper sjekker om ordrebekreftelsen er i samsvar
med bestillingen når det gjelder antall, produkttype, pris osv. Hvis
ordren ikke samsvarer med ordrebekreftelsen, bør kjøper kontakte
selgeren så snart som mulig.
6 . Betaling
Selgeren kan be om betaling for varen fra det tidspunktet selgeren
sendinger varen til kjøperen.
Hvis kjøperen bruker et kredittkort (2) eller debetkort (3) når du
foretar betalingen, kan selgeren beholde kjøpesummen på kortet ved
bestilling i opptil 4 dager. (4)
Ved betaling med kredittkort, kredittkjøpmetode, etc. Ta i bruk. (5)
Hvis selgeren utsteder en faktura etter at den er levert, bør en faktura
utstedes til kjøperen på tidspunktet for forsendelsen. Fristen må settes
til minst 14 dager etter at kjøperen mottar forsendelsen.
Hvis selgeren har spesielle behov for å be om forhåndsbetaling fra
kjøperen, for eksempel produksjonskjøp, kan selgeren be om å gjøre
det.
DIBS-Faktura. Når fakturaer er betalt, samarbeider vi med DIBS
online. For å betale med faktura må du skrive inn personnummer eller
organisasjonsnumre og deretter utføre en kredittsjekk. Forutsetningen
for betaling med faktura er at du blant annet er registrert i Norge og er
minst 18 år gammel. Du kan ikke ha noen betalingsnotater. Alle
fakturaer er overført til DIBS eiendom, og frigjøringsbetalingen kan
bare betales til DIBS. Fakturabetalingsperioden er 14 dager. Hvis
betalingen er forsinket, blir det pålagt påminnelsesgebyr og
forsinkelsesrente. Ved manglende betaling vil fakturaen bli overført til
inkassobyrået.
DIBS-kort. Ved betaling med kort samarbeider vi med DIBS online.
Paypal. Betaling med kort og PayPal -konto.
7 . Levering etc.
Levering av varer fra selgere til kjøpere skjer på den måten, stedet og
tidspunktet som er angitt i nettbutikkens bestillingsløsning.
Hvis leveringstiden ikke er angitt i ordreløsningen, må selgeren levere
varen til kjøperen innen rimelig tid og senest 30 dager etter at kunden
har lagt inn bestillingen. Hvis selgeren ønsker å sikre at varene brynes
til kjøperen, er han forpliktet til å transportere varene til destinasjonen
på en passende måte og normale transportforhold. Med mindre annet
er avtalt av begge parter, er destinasjonen kjøperen.
8 . Risikoen for varen
Når kjøper overtar eiendommen i henhold til avtalen, overføres
risikoen for eiendommen til kjøperen. Hvis leveringstiden har kommet
og kjøperen ikke mottar varene som bla levert til ham eller henne i
henhold til avtalen, har kjøperen fortsatt risiko for tap eller skade i
anledning av egenskapene til varene selv.
9 . Angrerett
I henhold til "angrerettloven" (7) kan kjøperen angre på at han eller
hun kjøpte varen. Angreretten betyr at kjøperen kan returnere varen
til selgeren uten grunn, selv om varen ikke er defekt, selv om varen
ikke er levert.
Kjøperen må varsle selgeren om bruken av angreretten innen 14 dager
etter mottak av varen, samt nødvendig informasjon om angreretten og
angrerettskjemaet. Hvis kjøperen mottar avbestillingsskjemaet og
nødvendig informasjon etter at varen er levert, skal angrefristen
beregnes fra den dagen kjøperen mottar angrerettskjemaet og
informasjonen. Hvis kjøperen ikke får tilstrekkelig informasjon eller
angrerettskjema, vil angrefristen fortsatt utløpe 3 måneder etter
mottak av varen. Hvis kjøperen ikke har mottatt informasjon om
angreretten, er fristen 1 år.
Av bevismessige årsaker skal kjøperens beskjed til selgeren om bruk
av angreretten være skriftlig (angrerettskjema, e -post, faks eller
brev) og må inneholde informasjon om hvordan kjøperen vil bruke
angreretten til å returnere varen til selgeren.
Ved bruk av angreretten må varen returneres til selgeren innen rimelig
tid. Selgeren er forpliktet til å refundere hele kjøpesummen til
kjøperen innen 14 dager fra datoen selgeren mottar varen eller
konnossementet eller gir varen til selgeren. Selger kan ikke fastsette
et gebyr for at kjøperen kan bruke angreretten, men selgeren kan
kreve at kjøperen betaler returfraktgebyret.
Kjøperen kan sjekke produktet før ham eller hun angrer på kjøpet. Det
må fortsatt være mulig å returnere varene til selgeren på omtrent
samme vilkår og menget som da kjøper mottok varen. Om mulig bør
kjøperen returnere varen til selgeren i originalemballasjen.
Kjøpere kan ikke angre på å kjøpe varer som forverres raskt, varer
som ikke kan returneres i naturen, eller lyd- og videoopptak (inkludert
CDer, DVDer) eller dataprogrammer som har blitt ødelagt. Sistnevnte
unntak gjelder bare når selgeren tydelig sier på forseglingen vilkårene
for ugyldighet av angreretten.
10 . Prosjektgjennomgang
Når kjøperen mottar varene, anbefales det at kjøperen sjekker om
varene er i samsvar med bestillingen, om dere er skadet under
transport eller om det er andre feil innenfor et rimelig område.
Hvis varene ikke samsvarer med bestillingen eller er defekte, må
kjøper varsle selgeren ved en klage, se kontraktens artikkel 11.
11 . Defekte klager og forsinkede erklæringsfrister
Hvis varen er defekt, må kjøperen varsle selgeren innen rimelig tid
etter at mangelen er oppdaget at ham eller hun vil påberope seg
mangelen.
Fristen skal ikke være kortere enn to måneder fra datoen da
forbrukeren oppdager feilen. Klagen må fremdeles brynes innen to år
etter at kjøperen mottok varen. Hvis varen eller en del av den er ment
å bli brukt over lengre tid, er klagefristen fem år.
Hvis det oppstår forsinkelse, må det brynes et krav til selgeren innen
rimelig tid etter at leveringstiden er ute og varen ikke er levert.
Hvis varen betales med kredittkort, kan kjøperen også velge å
annonsere og bryne et krav direkte til kredittleverandøren
(kredittkortselskapet). (8)
Informasjonen til selger eller kreditor bør være skriftlig (e-post, faks
eller brev).
12 . Kjøpers rettigheter ved forsinkelse
Hvis selgeren unnlater å levere som avtalt av begge parter eller
leveringen er for sent, og dette ikke skyldes kjøperen eller kjøpers
forhold, kan kjøper holde tilbake kjøpesummen, kreve ytelse og kreve
selger i henhold til forbrukerkjøpsloven i kapittel 5 .
Oppfyllelse: Hvis selgeren ikke leverer varene på leveringtidspunktet,
kan kjøper beholde kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for selgeren
å utføre. Men hvis det er hindringer som selgeren ikke kan overvinne,
eller ytelsen vil medføre store ulemper eller kostnader for selgeren,
slik at den ikke står i forhold til kjøperens interesse for selgerens
ytelse, kan ikke kjøperen be om ytelse. Hvis vanskeligheten forsvinner
innen rimelig tid, kan forbrukerne kreve ytelse.
Avbestilling: Hvis forsinkelsen er alvorlig eller selgeren unnlater å
levere varene innen den ekstra ytelsesperioden som er angitt av
kjøperen, kan kjøperen si opp avtalen med selgeren. Under utløpet av
den ekstra fristen kan kjøperen fortsatt ikke si opp avtalen med
mindre selgeren har angitt at ham eller hun ikke vil utføre innen
fristen.
Erstatning: Kjøper kan ytterligere kreve erstatning for tapet som
selgeren har pådratt seg i anledning av forsinkelsen, se artikkel §24 i
forbrukerkjøpsloven.
Ved klage må kjøper rapportere kravet til selgeren, se artikkel 11 i
denne kontrakten.
13 . Kjøpers rettigheter ved mangler
Hvis varen er defekt, og dette ikke skyldes kjøperen eller kjøperens
betingelser, kan kjøper holde tilbake kjøpesummen i henhold til
bestemmelsene i kapittel 6 i forbrukerkjøpsloven, og velge mellom
korreksjon og gjenkjøp. Levering, krav om prisavslag, krav om
kansellering av avtalen og krav om kompensasjon fra selger.
Rettelse eller omlevering: Hvis varen er defekt, kan kjøperen be
selgeren om å rette feilen eller levere den tilsvarende varen på nytt.
Hvis kravet ikke kan utføres eller selgeren forårsaker urimelige
utgifter, kan selgeren protestere mot kjøperens krav.
Selger må foreta korreksjoner eller erstatninger innen rimelig tid.
Kjøper bør foreta rettelser eller omlevering gratis, og det er ingen
risiko for at kjøperen ikke vil kunne få utgiftsgodtgjørelse, og det vil
heller ikke medføre store ulemper for kjøperen. For samme feil skal
selger ikke gjøre mer enn to forsøk på å rette eller levere på nytt, med
mindre det er særlige grunner til å gjøre ytterligere forsøk rimelige.
Selv om kjøperen ikke ber om korreksjon eller utskifting, kan selgeren
gi korrigering eller erstatning umiddelbart hvis dette skjer. Hvis
selgeren gir slike korreksjoner eller omlevering, skal kjøperen ikke be
om prisavslag eller kansellering.
Prisreduksjon: Hvis mangelen ikke blir rettet eller levert på nytt, kan
kjøper be om en proporsjonal reduksjon i prisen.
Avbestilling: Kjøper kan kansellere avtalen i stedet for å redusere
prisen, med mindre feilen ikke er alvorlig.
Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for sine økonomiske
tap i anledning av defekte produkter, se artikkel §33 i
forbrukerkjøpsloven.
Hvis det er en klage, må kjøperen rapportere kravet til selgeren, se
avsnitt 11 i denne kontrakten. Klagereglene gjelder og er uavhengige
av angreretten og eventuelle garantier fra selgeren.
14 . Selgers rettigheter ved mislighold av kjøper
Hvis kjøperen ikke betaler eller utfører andre forpliktelser i henhold til
avtalen, og dette ikke er forårsaket av selgeren eller selgerens
betingelser, kan selgeren tilbakeholde varen, be om utførelse av
avtalen og be om opphør i samsvar med bestemmelsene i Kapittel 9 i
forbrukerkjøpsloven og kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren kan
også kreve renter ved forsinket betaling, forsendelsesgebyrer og
manglende forskuddsbetaling av uavhentede varer etter
omstendighetene.
Oppfyllelse: Hvis kjøperen ikke betaler, kan selgeren opprettholde
kjøperen til å betale for kjøpet og be om (oppfyllelse). Hvis varen ikke
blir levert, og hvis selgeren vente på en urimelig tid med å fremme et
krav, mister han sine rettigheter.
Oppsigelse: Hvis kjøperen har en større mislighold eller annen stor
mislighold, kan selgeren sin opp avtalen. Selgeren kan imidlertid ikke
trekke den tilbake etter å ha betalt kjøpesummen.
Selger kan også heve kjøpet hvis kjøperen ikke betaler innen rimelig
tilleggsytelse som selgeren har angitt. Selger kan imidlertid ikke
trekke seg tilbake i løpet av tilleggsperioden, med mindre kjøper har
angitt at ham eller hun ikke vil betale.
Erstatning: Selger kan be kjøperen om å kompensere ham eller henne
for de økonomiske tapene som kjøperen har pådratt seg i strid med
kontrakten, se artikkel 46 i forbrukerkjøpsloven.
Forsinket gebyr/renter på vegne av gebyrer: Hvis kjøperen ikke
betaler kjøpesummen som avtalt, kan selgeren kreve betaling av
renter på kjøpesummen i henhold til forsinkelsesrentemetoden. (9)
Ved manglende betaling kan kjøper bære kostnadene i samsvar med
"inkassoloven" og andre forfalte pengekrav. (10)
Uavhentede og ubetalte varegebyrer: Hvis kjøperen ikke henter de
ubetalte varene, kan selgeren kreve kjøperen kr + returfraktgebyr. På
det meste skal kostnaden inkludere den faktiske kostnaden for
selgerens levering av varene til kjøperen.
15 . Personopplysninger (12)
Med mindre kjøper samtykker i andre forhold, kan selger bare samle
inn og lagre den personlige informasjonen som er nødvendig for at
selgeren skal oppfylle forpliktelsene i avtalen. Kjøperens personlige
informasjon vil bare bli offentliggjort til andre når det er nødvendig for
selgeren å oppfylle avtalen med kjøperen, eller under juridiske forhold.
Selgeren kan bare få kjøperens personnummer hvis det virkelig må
identifiseres og samles inn.
Hvis selgeren ønsker å bruke kjøperens personlige informasjon til
andre formål, for eksempel å sende reklame til kjøperen eller
overskride informasjonen som er nødvendig for å fullføre avtalen, må
selgeren innhente kjøperens samtykke når han signerer avtalen.
Selgeren må gi kjøperen informasjon om hvilket formål
personopplysningene skall brukes til og hvem som skal bruke
personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og gis
gjennom positiv handling, for eksempel ved å krysse av.
Hvis kjøperen har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger
eller ønsker at selgeren skal slette eller endre personopplysningene,
må kjøperen enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel via telefon
eller e-post.
16 . Konfliktløsning
Begge parter bør bestrebe seg på å løse eventuelle tvister i
minnelighet. Kjøpere kan kontakte Forbrukerrådet for å løse eventuelle
tvister med selgeren. Hvis en minnelig løsning ikke kan nås etter
Forbrukerrådets megling, kan begge parter be Forbrukerrådet om å
sende tvisten skriftlig til Forbrukerrådet. 13 Avgjørelsen fra
Forbrukertvistutvalget er endelig innen fire uker etter forkynnelsen.
Før den endelige avgjørelsen kan begge parter sendte avgjørelsen til
tingretten ved å sende inn stevning til Forbrukertvistutvalget.
17 . Kildeliste
1 . Se artikkel §16 i lov nr. 66 av 19. juni 1969 om merverdiavgift.
2 . Et kredittkort er et betalingskort, hvoretter kreditor
(kredittkortselskap) sendinger en faktura med betalingskrav til
kortinnehaveren for å gjøre opp kjøpet.
Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Å bruke
kortet betyr å trekke penger fra brukerens konto og overfor beløpet til
betalingsmottakers konto.
4 . Se modellavtalen utarbeidet av Felles kontraktkomité for
hovedorganisasjonene i Sparebankforeningen og Finansnæringens-
Kreditt- og betalingskortavtaleklausuler-Forbrukerforhold punkt 12 og
Sparebankforeningen og Finansnæringens designklausuler for
betalingskortpost 11 utarbeidet av hovedorganisasjonene.
5 . Lov nr. 82 av 21. juni 1985 om kredittkjøp mv.
6 . Personer under 18 år kan bare betale på ovennevnte måte fordi
dere ikke kan bære gjeld, se §2 i lov om vergemål for mindreårige av
22. april 1927 (vgml.).
7 . Lov nr. 105 av 21. desember 2000, om plikt til å gi informasjon og
retten til å trekke seg. Ved fjernsalg og salg utenfor det faste
salgsstedet (angrerett).
9 . Lov nr. 100 av 17. desember 1976 om renter ved forfalte
betalinger.
10 . Lov nr. 26 av 13. mai 1988 om inkasso av inkassovirksomhet og
andre forfalte pengekrav.
11 . Du kan ikke belaste personer under 18 år fordi dere ikke vil pådra
seg gjeld, se. § 2.
12 . Se lov nr. 31 av 14. april 2000 om behandling av
personopplysninger.
19 . Aldergrense 18 år
Det er forbudt å selge eller overlate tobakkvarer, røykutstyr,
tobakserstatninger eller tobakksimitasjoner til personer under 18 år.
Hvis det er et spørsmål om kjøperens alder, kan salget bare gjøres
hvis kjøperen beviser at han eller hun er over 18 år.
Bare personer over 18 år kan selge tobakkvarer til forbrukere. Det
samme gjelder salg av tobakkimitasjoner, tobakkserstatninger,
røykutstyr og e-sigaretter.
https://lovdata.nå/lov/1973-03-09-14/§17